En aquesta part del temari trobem uns conceptes generals i uns altres més particulars, alguns dels quals heu treballat mitjançant la realització de treballs específics. Els conceptes generals que exposaré a continuació tindran un valor de 2/3 parts de l'examen, mentre que els conceptes "particulars" valdran 1/3 i s'avaluaran amb unes senzilles preguntes tipus test o qüestions molt curtes. A causa de la meua malaltia, caldrà que treballeu pel vostre compte, ja que aquesta part del currículum no presenta massa dificultats i la memòria és un element important. Són moltes les hores de classe de Biologia que teniu a la setmana.
Continguts generals
Tema 7
– Reconèixer que la diversitat dels éssers vius requereix una classificació de les espècies biològiques conegudes. Saber relacionar la diversitat biològica com a resultat de l'evolució
– Saber aplicar i interpretar la nomenclatura binomial de Linneo per nomenar espècies biològiques.
– Valorar la importància de la taxonomia per classificar els éssers vius reconeixent les aportacions de la biologia molecular en aquest camp científic.
– Interpretar arbres filogenètics relacionats amb la classificació dels éssers vius al llarg del temps.
– Conèixer el sistema dels cinc regnes i la classificació actual dels éssers vius en tres dominis. Ser capaços de crear claus dicotòmiques que diferencien els organismes d'aquests 5 regnes.
– Analitzar el cicle biològic d'organismes de diferents regnes.
Tema 8
– Conèixer l'origen dels vegetals i diferenciar les principals estructures que van permetre la seva adaptació al medi terrestre.
– Conèixer els principals tipus de teixits vegetals, la diferenciació de les seues cèl·lules, la seua funció i la seua localització en l'organisme. Reconèixer els principals teixits i òrgans vegetals a través de dibuixos, fotografies o mostres.
– Relacionar la biodiversitat amb l'extinció d'espècies i les seves causes.
– Conèixer algunes espècies representatives o endèmiques de la Península Ibèrica i les Illes.
Tema 9
– Conèixer les principals etapes del desenvolupament embrionari dels animals.
– Interpretar un arbre filogenètic del regne animal que mostre les principals relacions de l'estructura corporal dels animals.
– Interpretar un arbre evolutiu dels vertebrats valorant la diversitat biològica de les diferents classes.
– Valorar la diversitat animal reconeixent la necessitat d'adoptar mesures per conservar-la i evitar l'extinció d'espècies.
Tema 10
– Conèixer el concepte de teixit biològic.
– Conèixer els principals tipus de teixits animals, la diferenciació de les seues cèl·lules, la seua funció i la seua localització en l'organisme. Reconèixer els principals teixits i òrgans animals a través de dibuixos, fotografies o mostres.
– Diferenciar entre clonació reproductiva i clonació terapèutica i entre cèl·lules mare embrionàries i cèl·lules mare adultes.
– Valorar els problemes ètics i legals que planteja la utilització de cèl·lules mare per a diferents usos.
Continguts particulars
– Conèixer les principals característiques i la classificació dels bacteris com representants del regne de les moneres.
– Identificar les característiques dels protozous i de les algues que els inclouen en el regne dels protoctistes. Conèixer els principals tipus i algun exemple d'aquests regnes
– Enumerar les característiques pròpies del regne dels fongs i conèixer la classificació dels fongs.
– Reconèixer les característiques principals dels grups taxonòmics que comprèn el regne vegetal: briòfits, pteridòfits i espermatòfits (angiospermesi gimnospermes). Donar exemples notables de cada grup.
– Conèixer l'organització corporal dels principals troncs d'invertebrats no artròpodes, des dels porífers fins als equinoderms.
– Enumerar les característiques dels artròpodes distingint les particularitats de cada una de les seves classes.
– Reconèixer les principals característiques morfològiques i anatòmiques de cada una de les classes de vertebrats.
– Distingir els grups de cordats destacant les característiques que els diferencien d'altres troncs.
Activitats a realitzar
Us he enviat per internet una sèrie d'activitats relacionades amb els temes a estudiar i ara us passaré un llistat dels exercicis del llibre que cal fer en classe. així mateix, ja sabeu que cal fer un treball - presentació sobre un teixit (animal o vegetal) i que aqueslls alumnes que encara no han presentat el powerpoint sobre biodiversitat, ja me'l poden enviar per correu electrònic.
o Activitats del llibre del tema 7 (ja es van dir en classe, fa molt de temps)
o Activitats del llibre del tema 8:
Activitats de les pàgines 163 i 167; activitats 1 i 2 de la pàgina 1721, activitat 4 de la pàgina 172.
o Activitats del llibre del tema 9:
Activitats de la pàgina 178, 181, 186 i 192.
Activitats de les pàgines 198-9 (utilització de claus dicotòmiques)
Activitats 26 i 27 de la pàgina 201
o Activitats del llibre del tema 10
Activitats de les pàgines 220 a 223
Altres activitats per escrit (seria interessant publicar-les en el bloc dels alumnes de 1 BAT, tot utilitçant hiperlinks)
A més a més, vull que cada alumne faça un informe d'aproximadament un full, en format d'article periodístic sobre una espècie (animal o vegetal) en perill d'extinció, un altre sobre una espècie endèmica i un altre sobre una espècie invasora.
No vull que copieu d'internet. És necessari que recolliu informació i després l'organitzeu i redacteu amb les vostres pròpies paraules. A ser possible, exemples propers, valencians o de la Penísula Ibèrica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada